Friday, May 10, 2013

Ny linse

Idag ble det ny linse på meg. Sigma 30mm f1,4 EX HSM.
Har ikke hatt tid til annet enn et par testbilder med den, men jeg liker det jeg ser. Jeg er vant til å bruke 17-50 f2,8, så denne åpner en helt ny verden. Nå må jeg tenke med på komposisjonen av bildet. I steden for å bare zoome ut og inn som det passer, så må jeg bruke beina. Og det får meg til å bli mer kritisk til snittet. Eller hvertfall bli bedre på det :p

30mm passer veldig bra på sensor med 1,6x crop. Det blir som 48mm i fullformat, og altså det nærmeste man kommer standardlinsen 50mm (fullformat).

Gleder meg til å få testet denne skikkelig på gata. Pluss nattbilder.
Jeg tror den også vil egne seg veldig godt til portretter.

                                                        Først et bilde av selve objektivet

                                        Så litt testbilder. 


f3,2 1/8000 ISO 250


Her får vi en smakebit på hvor 
god "bokeh" denne linsen har.
(Kommer litt mer om dette senere)

f1,4 1/160 ISO 250

f1,4 1/200 ISO 250

f1,4 1/250 ISO 250


No comments:

Post a Comment