Wednesday, May 29, 2013

Nasjonal fotovandring mm.

Hei og hopp.

En god stund siden forrige innlegg nå. Jeg har for det meste vært opptatt med skole, i tillegg til å ta bilder. Nesten hver dag de siste tre ukene har jeg og kamera-kammerat Daniel vært ute å tatt gatefotografier. Jeg har også fått igang mitt eget prosjekt.

Det er for det meste kategorien gatefotografi vi har lagt oss under i det siste. Etter jeg så youtubevideoer med Kai Man Wong (Digitalrev TV) og Eric Kim (erickimphotograohy), ble jeg så inspirert at jeg fant ut at jeg ville prøve meg på gatefotografi. I starten var det ganske skummelt, og ganske langt utenfor komfortsonen. Men etterhvert som man tar bilder av folk, merker man at de fleste synes det er helt ok å bli tatt bilde av. Noe som gjør at man får bedre selvtillit, blir mer avslappet og føler seg mer komfortablel med det man gjør. Noe som igjen smitter over på de man tar bilde av. For hvis man smiler, hilser og takker, blir ikke folk så mistenksomme.

Det er selvsagt noen som ikke synes det er greit å bli tatt bilde av. Da er det bare å unskylde seg, og evt. slette bildet (hvis man skyter digitalt).

Jeg har også funnet ut av at det har mye å si hvor man tar bilder. I Oslo f.eks. virker som det er stor forskjell på steder der det pleier å være mye turister, og der det ikke er mye turister. Folk reagerer ikke på samme måte alle steder.


"Dagens bilde" akam.no.

Må også benytte muligheten til å skryte litt av meg selv. I dag ble et av mine bilder kåret til "dagens bilde" på akam.no

Her er bildet: Vi gikk rundt på Aker brygge, og så at Independence Of The Seas lå til kai. Så vi gikk utover for å ta litt bilder av båten. Og da båten skulle dra, så jeg plutselig noen som stod å vinket til noen ombord på båten.




Prosjekt.

Jeg er også igang med et prosjekt jeg kaller "Workers". Jeg ønsker ta bilder av folk i arbeid. Uansett hvaslags jobb, er den like viktig som andre. Ser for meg at jeg kommer til å bruke ca 6 mnd. på dette. Mellom 15 og 20 bilder kommer til å inngå i denne serien. Bildene kommer til å gå under kategoriene gatefotografi og mennesker. Mer oppdatering om dette kommer etterhvert.


Nasjonal fotovandring.

Lørdag 25. mai var det nasjonal fotovandring. Fant ut at jeg ville melde meg på dette, da det også involverte en konkurranse. I Oslo var vi ca 200 fotografer (proffe og amatører). Ca 2000 totalt i norge.

Man kunne velge mellom 5 ruter i byen som man fulgte, og tok blilder langs. Så leverte man inntil 3 bilder innen 5 dager for å delta i konkurransen. Bedømmingen begynner 1. juni. Temaet var "tett på". Noe som passet rett inn i det jeg driver med om dagen.

Her er et av bildene jeg tok:


No comments:

Post a Comment